Guvernul Romanie a aprobat recent mai multe acte normative care aduc modificari legislative importante, referitoare la finantarea autoritatilor publice locale printr-un nou program guvernamental. Dupa infiintarea regiunilor administrative si acreditarea acestora, ele vor prelua si rolul de autoritati de management pentru Programul Operational Regional.
Un prim act normativ relevant este Ordonanta de Urgenta a Guvernului Romaniei privind aprobarea programului national de dezvoltare locala. Este vorba de programul care reuneste trei acte normative prin care se finantau, din partea a trei structuri centrale, acelasi tip de lucrari in administratia locala. Este vorba de comasarea HG 577/2006, pentru aprobarea Programului privind reabilitarea, modernizarea si/sau asfaltarea drumurilor de interes judetean si de interes local clasate, alimentarea cu apa precum si canalizarea si epurarea apelor uzate la sate si in unitatile administrativ – teritoriale unde exista resurse turistice de interes national. Daca pe baza acestei Hotarari se finantau lucrari in infrastructura locala, prin OUG 7/2006 se finanta Programul de dezvoltare a infrastructurii si a unor baze sportive din spatiul rural. In fine lucrarile de infrastructura pentru alimentari cu apa si sistemele de canalizare erau finantate prin Ordonanta de Guvern nr 40/2006, referitoare la aprobarea si finantarea programelor multianuale prioritare de mediu si gospodarire a apelor. Noul program guvernamental este structurat pe trei subprograme: pe subprogramul Modernizarea satului romanesc, pe Regenerarea urbana a municipiilor si oraselor si Dezvoltarea infrastructurii judetene. Beneficiarii acestui program sunt comunele, orasele, municipiile si judetele.
Un alt act normativ important actualizat la nivelul cerintelor concrete din 2013 este Ordonanta de Urgenta privind unele masuri financiare pentru asigurarea cresterii gradului de absorbtie a instrumentelor structurale alocate Romaniei in perioada 2007-2013. Este vorba de un act normativ care se aplica numai beneficiarilor care au calitatea de ordonator de credite ai bugetului local, autoritati locale, precum si institutiilor publice locale finantate integral din venituri proprii si/sau finantate din venituri proprii si subventii, dar si beneficiarilor constituiti sub forma de asociatii de dezvoltare intercomunitare. Aceste institutii si autoritati se gasesc, la aceasta ora, in marea majoritate, in imposibilitate de a achita facturile pentru lucrarile receptionate. Acest act normativ inlocuieste procedura de rambursare cu procedura de decontare.
In fine, un al treilea act normativ semnificativ aproba memorandumul ce stabileste arhitectura viitoarelor Programe Operationale pentru exercitiul financiar urmator, in perioada 2014-2020. Este, practic, baza de incepere a negocierilor cu Comisia Europeana. Principiul care a fost urmarit aici este micsorarea numarului de institutii, ministere care gestioneaza programe operationale, micsorarea numarului de autoritati de management. Astfel, vom avea un singur minister integrator, Ministerul Fondurilor Europene, care va avea rol de autoritate de management pentru programele operationale. Exceptia o fac programele finantate din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurala, unde e obligatoriu sa ramana Ministerul Agriculturii ca autoritate de management. Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice va ramane autoritate de management pentru programele finantate din Fondul European pentru Dezvoltare Regionala pentru o perioada de tranzitie de 1-2 ani, urmand ca atributiile legate de gestiunea Programului Operational Regional sa fie transferate ulterior catre regiunile administrative, dupa infiintarea si acreditarea acestora.
Mai multe informatii gasiti pe pagina de Internet a Guvernului Romaniei, link http://www.gov.ro/declara-ii-de-presa-sus-inute-de-vicepremierul-liviu-dragnea-la-finalul-edin-ei-de-guvern__l1a119782.html