Agentia pentru Dezvoltare Regionala Centru participa – alaturi de o delegatie de organizatii din domeniul turismului din Regiunea Centru – la o vizita de studiu in Republica Moldova. Vizita se desfasoara in perioada 28-29 iunie 2022, in contextul proiectului „RO-MD-DE: Connecting companies to increase export in tourism sector” (RO-MD-DE: Conectarea companiilor in vederea cresterii exporturilor in sectorul turismului). Acesta este un proiect de cooperare interregionala ce isi propune sa sprijine dezvoltarea parteneriatelor si a relatiilor comerciale, transferul de cunostinte si schimburile de experienta intre organizatiile din domeniul turismului si ospitalitatii intre regiunile europene. Initiativa este finantata de Comisia Europeana prin intermediul retelei EU4BUSINESS: CONNECTING COMPANIES, iar activitatile propuse constau in organizarea unor vizite de studiu in cele doua regiuni partenere. Aceste vizite de studiu isi propun sa faciliteze intalniri de lucru, discutii bilaterale si schimburi de experienta intre organizatii similare, prin care sa se asigure accesul la bune practici si chiar dezvoltarea unor relatii de afaceri.
Astfel, reprezentanti ai unsprezece organizatii romanesti – printre care asociatii de promovare turistica, agentii de turism, un Grup de Actiune Locala, o statiune de cercetare, un cluster si firme din domeniul turismului – participa la vizite la firme din Moldova, la dezbateri si schimburi de experienta cu organizatii de sprijin pentru afaceri si IMM-uri din Regiunea Centru, Republica Moldova. Participantii au denumit aceste intalniri ca fiind un adevarat ”pod gastronomic” intre cele doua regiuni cu acelasi nume, in care ospitalitatea moldoveana si vinurile de pe malul stang al Prutului imbratiseaza Muntii Carpati.
Prezentarile si dezbaterile primei zile a vizitei au vizat turismul si cele mai active forme ale sale in cele doua regiuni partenere, fiind abordate in detaliu aspecte legate de dezvoltarea turismului in Republica Moldova. S-a discutat despre programele nationale derulate in vederea dezvoltarii turismului, piata turistica si perspectivele de dezvoltare, profilul turistului moldovean si turismul rural. Din Regiunea Centru Romania, unde turismul este unul dintre sectoarele bine dezvoltate, cu pondere mai mare in PIB decat in alte regiuni romanesti, au fost prezentate exemple de succes, dar si probleme intampinate in acest sector care sufera din lipsa fortei de munca specializate. Programul vizitei a continuat cu o sesiune de matchmaking si intalniri bilaterale, pe parcursul careia participantii si-au cautat parteneri de afaceri si au stabilit noi colaborari in domeniul ospitalitatii transfrontaliere. Pe parcursul celei de a doua zile a vizitei in Republica Moldova s-au desfasurat ateliere de lucru dedicate prezentarilor de bune practici pe teme care vizeaza internationalizarea companiilor, cu sprijinul Enterprise Europe Network si prezentarea unor aspecte practice privind marketingul in turism.
„Pentru implementarea acestui proiect am constituit un Consortiu, format din organizatii de sprijin pentru afaceri. Este vorba despre Agentia pentru Dezvoltare Regionala Centru Romania, in calitate de partener lider si Agentia de Dezvoltare Regionala Centru din Ialoveni, Republica Moldova, in calitate de co-aplicant. Alaturi de acestea avem sprijinul Agentiei de Investitii din Moldova si al Agentiei de Promovare Economica din Prignitz, Germania. Regiunea Centru din Romania are un potential turistic foarte bun, aportul acestui sector in viata socio-economica fiind foarte important. Acesta este mesajul pe care il transferam partenerilor nostri de dincolo de Prut: sa cooperam si sa dezvoltam relatii de afaceri care sa creasca performanta sectorului ospitalitatii din cele doua tari. Partenerii din Germania ne vor oferi know-how din Centrul Europei, asa incat echipe din Moldova vor vizita atat Romania cat si Germania, pentru a se documenta pe teme de interes. In baza contractului de grant incheiat la finalul anului trecut cu EUROCHAMBRES – Asociatia Europeana a Camerelor de Comert si Industrie – avem convingerea ca minim 50 de organizatii de sprijinire a afacerilor din cele 3 tari vor transmite, catre mai mult de 300 de companii de profil, Ghidul dezvoltat in cadrul proiectului, respectiv un instrument modern de mapare a activelor turistice, care sa fie util celor ce activeaza pe aceasta piata si cauta dezvoltarea turismului rural”, a declarat domnul Simion Cretu, director general ADR Centru.
Informatii de background
Proiectul ”RO-MD-DE: Connecting companies to increase export in tourism sector” isi propune sa creeze un parteneriat intre organizatiile de sprijinire a afacerilor din UE si organizatii similare din zona Parteneriatului Estic (EaP). Aceste organizatii cu interese comune vor facilita cooperarea si schimburile de cunostinte intre companiile din sectorul turistic din Regiunea Centru, Republica Moldova si companii similare din UE (Regiunea Centru, Romania – judetul Alba si districtul Prignitz, Germania). Concret, proiectul este dezvoltat in cadrul parteneriatului bilateral dintre Regiunea Centru din Romania si Regiunea Centru din Republica Moldova, incheiat intre ADR Centru din Alba Iulia si ADR Centru din Ialoveni-Moldova.
Rezultatele implementarii proiectului: 16 IMM-uri direct implicate in proiect, care vor participa activ la vizitele de studiu; 300 IMM-uri informate direct despre rezultatele proiectului (in calitate de beneficiari ai ghidului dezvoltat in cadrul proiectului, al instrumentului online de mapare a activelor turistice si a facilitatilor din sectorul turistic existente in cele doua regiuni, precum si asupra activitatilor de comunicare realizate in cadrul proiectului); 6 organizatii de sprijin pentru afaceri direct implicate in proiect, participante activ la vizitele de studiu; 50 organizatii de sprijin pentru afaceri informate direct despre rezultatele proiectului; 2 servicii/produse noi dezvoltate in cadrul proiectului (1 Ghid privind sectorul turismului din Moldova si bune practici de internationalizare, 1 Instrument de mapare online a activelor turistice din cele doua regiuni partenere); 1 video cu povesti de succes si de prezentare a proiectului.