A fost lansat domeniul de interventie care finanteaza promovarea potentialului turistic prin Programului Operational Regional

Joi, 11 septembrie 2008, la sediul Muzeului Etnografic al Transilvaniei din Cluj Napoca, Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor, in calitate de Autoritate de Management pentru Programul Operational Regional, impreuna cu Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale, in calitate de Organism Intermediar, au organizat Conferinta de lansare la nivel national a Domeniului Major de Interventie 5.3, referitor la „Promovarea potentialului turistic si crearea infrastructurii necesare, in scopul cresterii atractivitatii Romaniei ca destinatie turistica”. Acest domeniu este o componenta a Axei Prioritare 5 a Programului Operational Regional – „Regio” – 2007-2013 si beneficiaza de o alocare financiara orientativa de 150.355.934 euro.

 

Evenimentul s-a bucurat de prezenta domnului Laszlo Borbely, ministrul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor, si a doamnelor Anna Horvath, secretar de stat MDLPL, si Lucia Morariu secretar de stat pentru turism in cadrul MIMMCTPL. In timpul conferintei a fost realizata o prezentare generala a DMI 5.3, a procesului de evaluare si selectie a proiectelor, precum si a principalelor elemente din domeniul transpunerii in practica a proiectelor. Implementarea acestui domeniu al POR va fi asigurata prin activitatile MIMMCTPL in calitate de Organism Intermediar.

Suma totala alocata acestui domeniu de interventie din cadrul Programului „Regio” se imparte pe trei tipuri de operatiuni. Prima dintre acestea este „Crearea unei imagini pozitive a Romaniei ca destinatie turistica, prin definirea si promovarea brandului turistic national”, operatiune care va beneficia de o alocare financiara orientativa de 75.000.000 euro. Pentru operatiunea „Dezvoltarea si consolidarea turismului intern, prin sprijinirea promovarii produselor turistice si a activitatilor de marketing specifice”, sunt prevazute 55.355.934 euro. In fine, a treia operatiune, „Crearea Centrelor Nationale de Informare si Promovare Turistica (CNIPT) si dotarea acestora” va beneficia de 20.000.000 euro.

Pentru prima operatiune poate depune proiecte doar MIMMCTPL, prin Directia Generala Promovare Turistica. In cadrul celei de-a doua operatiuni pot depune proiecte autoritatile administratiei publice locale si ONG-urile care desfasoara de cel putin 6 luni activitati in domeniul turismului, precum si asociatiile parteneriale intre aceste institutii si organizatii. Valoarea totala a fiecarui proiect depus pentru aceasta operatiune poate fi cuprinsa intre 17 si 100 milioane lei (circa 4,6-27,4 milioane euro). Solicitantii trebuie sa asigure cofinantarea cu minimum 2% din valoarea totala a cheltuielilor eligibile. Pentru cea de-a treia operatiune au fost selectate mai multe institutii ale administratiei publice locale unde se vor infiinta astfel de centre nationale de informare turistica (CNIPT). Din regiunea Centru a fost desemnat Consiliul local Sighisoara ca beneficiar eligibil, care va putea depune un proiect in valoare totala de maximum 470.000 euro, prin care sa realizeze un astfel de centru de informare turistica. La nivel national, in prima faza, mai sunt selectate Consiliul General al municipiului Bucuresti si Consiliile judetene din Suceava, Tulcea, Constanta, Valcea, Cluj, Maramures, Bihor si Arad. Institutiile administratiei publice pot depune proiecte daca vor asigura contributia de minim 2% din totalul chetuielilor eligibile.

„Lansarea acestui domeniu major de interventie din cadrul axei referitoare la dezvoltarea turismului, prin Programul Operational Regional este foarte importanta, deoarece astfel se va putea asigura dezvoltarea acestui domeniu pe baze solide, prin finantarea activitatilor care coaguleaza initiativa privata si demersurile de imbunatatire a infrastructurii. Pe de alta parte, avem nevoie de un brand de tara puternic, de la care sa fie derivate, sau fata de care sa fie complementare brandurile regionale. Atunci turistii ne vor cunoaste mai bine oportunitatile din turism. Trebuie sa valorificam eficient acest sector economic si, de aceea, promovarea mesajelor referitoare la turismul romanesc trebuie gandite la scara nationala si abia apoi, eventual, particularizata pe regiuni si zone distincte. In fine, faptul ca de gestionarea acestui domeniu se va ocupa ministerul care coordoneaza turismul romanesc este benefic, deoarece exista deja un master plan pentru dezvoltarea turismului si strategia elaborata trebuie urmata consecvent si coerent”, a declarat domnul Simion Cretu, director general ADR Centru.

Din punct de vedere tehnic, Organismul Intermediar pentru implementarea DMI 5.3, „Promovarea potentialului turistic si crearea infrastructurii necesare, in scopul cresterii atractivitatii Romaniei ca destinatie turistica”, din cadrul Axei prioritare 5 a Programului „Regio”, este constituit la nivelul Directia Generala Promovare Turistica, din cadrul MIMMCTPL. Informatii despre modul de derulare a programului se pot regasi pe site-urile www.inforegio.ro si www.mturism.ro.